Nyolc új elektromos buszt adtak át Szegeden

Nyolc új elektromos buszt adtak át Szegeden

Nyolc teljesen elektromos meghajtású, a helyi tömegközlekedés számára gyártott buszt adtak át csütörtökön délelőtt a városháza előtt. Ebben a pillanatban Szeged rendelkezik a legzöldebb járműparkkal a hazai tömegközlekedésben, egyben jelentősen csökkent a helyben használt buszok átlagéletkora.

A szegedi városvezetés nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint azt, hogy a városnak legyen a legzöldebb és a legegészségesebb tömegközlekedése az országban. Szegednek fontos misszió, hogy nulla legyen az emisszió – kezdte ünnepi beszédét Kovács Tamás gazdasági alpolgármester.

Helló Szeged

Utalt arra, hogy a távfűtés kapcsán ugyanezt a célt követi a városvezetés, mint a helyi tömegközlekedésben: csökkenteni a károsanyag-kibocsátást. Kitért arra, hogy nemrégiben adta át a Volánbusz azt a tíz darab gázüzemű (CNG) autóbuszt, amelyeket már használnak a helyi tömegközlekedésben.

Közismert, hogy a Volánbusz biztosítja a helyi közlekedés lebonyolításához a buszokat, és az önkormányzattal erről szóló szerződés tartalmazza, hogy járműparkját évről-évre korszerűsíteni kell. Az említett járműbeszerzéseknek köszönhetőn a Szegeden szolgálatot teljesítő buszok átlagéletkorát sikerült levinni nyolc évre, szemben az országos tizenötéves mutatóval.

Kovács Tamás reményét fejezte ki, hogy a mostani fejlesztésekkel reális és versenyképes alternatívát képes nyújtani a szegedi közlekedés a helyben autózók számára. Az alpolgármester szavaiból kiderült: az év végén megújul a szegedi trolibuszpark is, ezzel is tovább zöldítve a várost és annak közlekedését.

A most Szegeden átadott nyolc busszal 135-re emelkedett a Magyarországon átadott zöld buszok száma, és ez is egy lépés annak az uniós és egyben kormányzati célnak az eléréséhez, hogy 2050-re klímasemleges országgá váljon hazánk – jelentette ki Lázár László, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. kommunikációs vezetője.

Az általa képviselt cég képezi a hidat a kormány és az önkormányzatok között a helyi tömegközlekedés fejlesztése terén – fogalmazott Lázár László, hozzátéve a most átadott nyolc busz éves szinten 526 tonna szén-dioxidtól kíméli meg Szegedet, ami 7 680 lombos fa szén-dioxid megkötőképességének felel meg.

A BYD Electric Bus&Truck a világ egyik legnagyobb elektromos jármű gyártója, amely világszerte eddig 100 ezer buszt értékesített, ezen belül 4 ezer darabbal Európában piacvezetők – fogalmazott Krenner László, a BYD Electric Bus&Truck Hungary Kft. közép-kelet-európai értékesítési vezetője. Talán az sem mellékes, hogy a Szegeden most átadott nyolc busszal országos piacvezetők is lettek, hiszen a forgalomban lévő 135 elektromos buszból 72 darab a kínai gyártó komáromi gyárában készült. Nem kis büszkeséggel tette hozzá, hogy a buszok típustábláin a Made in Hungary felirat szerepel. Nem véletlenül, mert rendkívül nagy hazai hozzáadott értékkel rendelkeznek ezek a járművek, amelyeket magyar munkavállalók készítenek.

Jelenleg a Volánbusz Zrt. rendelkezik a legnagyobb elektromos buszparkkal Európában – jelentette be a cég vezérigazgatója, Kruchina Vince. A Szegeden most átadott nyolc busszal együtt 102 ilyen járművet üzemeltetnek, amelyek közül minden második a BYD komáromi gyárában készült.

BYD-átadó csoportkép

Nagyon jók az elektromos buszok üzemeltetési tapasztalatai, amit alátámaszt, hogy a Szegedre érkezett járművek egy töltéssel 300-350 kilométer megtételére képesek, ez pedig elegendő egynapi futásteljesítményükhöz. Könnyebbséget jelent, hogy a Komáromban készült szóló buszok (Szegedre ilyenek kerültek) feltöltése két és félórát vesz igénybe.

A huszonegyedik század elején lezajló elektromos forradalom nyertesei vagyunk, amelynek ugyan csak egy kis szelete a Volánbusz Zrt., de fontos, hogy képviseljük az ebben megnyilvánuló szemléletet – tette hozzá az elmondottakhoz Kruchina Vince. Mindehhez hozzáfűzte: az általa vezetett cég arra törekszik, hogy maga termelje meg az elektromos buszok töltéséhez használt áramot.

Az ünnepélyes átadást követőn két buszt kipróbálhattak a jelenlévők, akiket a Széchenyi térről a Volánbusz helyi telepére vittek, majd visszaszállítottak a városháza elé. A telephelyen bemutatták a töltés folyamatát.

Útközben Kruchina Vincétől kérdeztük, hogy távlatosan milyen tervek fogalmazódtak meg az elektromos buszokkal kapcsolatban. Mint elmondta: jelenleg hatezer buszt üzemeltetnek. Ambiciózus tervnek, de korántsem kivitelezhetetlennek nevezte, hogy tíz éven belül akár háromezer elektromos busz is része lehet a Volánbusz flottájának.

Jelenleg évente közel négyszáz autóbusz készül a BYD Electric Bus&Truck Hungary Kft. komáromi gyárában, ahonnan egész Európa vásárol – tudtuk meg Krenner Lászlótól. A legnagyobb vevőik a skandináv országok, amelyekhez utóbbi időben kezd felzárkózni Portugália és Spanyolország. A legújabb célország pedig Görögország. Az elektromos buszok komáromi gyárában most háromszázötven munkavállalót foglalkoztatnak.

Forrás: www.szeged.hu

Fotók: Iványi Aurél