A hazai üzleti szolgáltatóközpontokat bemutató sorozatunk első részében augusztusban Debrecenbe, most pedig Szegedre látogattunk el. Az apropó a British Petroleum (BP) új irodájának megnyitója. Ha már ott voltunk, felmértük a helyi SSC-s piacot. Mely cégek jöttek eddig? Mit tesz a város az SSC-k idecsábításáért? Beszéltünk a város alpolgármesterével, az IT Services és a Provident helyi képviselőjével, és persze beleszippantottunk a város hangulatába.
„Hello Szeged, hello Sun City!” Így köszönt be a BP olajcég szegedi Globális Szolgáltató Központjának szeptember 26-i megnyitóján Knezevics Viktor, az egység vezetője. Az időjárás sem okozott csalódást, „készült” erre az eseményre. Hétágra sütött a nap, ahogyan ez a legnaposabb magyar városban dukál. A politika is leteszi a fegyvert ilyen alkalomból. A megnyitón kedélyesen beszélget egymással és együtt vágja át a szalagot Botka László, a város szocialista polgármestere (és akkor még kormányfőjelöltje) valamint Magyar Levente a Külügyminisztérium fideszes államtitkára.
Ruhagyárból multi kiszolgálóközpont
A BP új, szegedi bázisa szimbóluma a gazdaság fejlődésének. A multi cég a száz évvel ezelőtt létesült, majd 1990 környékén megszűnt Szegedi Ruhagyár épületét újíttatta fel 9 hónap alatt. Az omladozó épületet a vázakig bontották vissza és az eredeti stílusnak megfelelően varázsolták újjá. Most azonban már nem varró- és szövőnők népesítik be a termeket a Kossuth Lajos sugárút 72. szám alatt, hanem idegen nyelven kommunikáló pénzügyesek, informatikusok, akik a világ különböző pontjain szolgálják ki ügyfeleiket.
Például főkönyvi zárásokat, üzleti jelentéseket készítenek, beszerzéseket intéznek. Nem gyártósornál végeznek fizikai munkát, hanem ergonomikus székeken ülve, modern számítógépeken szellemit. Heti két napot pedig otthonról is dolgozhatnak.
Már nemcsak Budapestről szól az SSC szektor
„Tíz évvel ezelőtt még budapesti történetnek tűnt a nemzetközi shared service centerek térhódítása” – mondja a HR Spiritnek Nagy Sándor városfejlesztésért felelős alpolgármester. Aztán ahogyan szűkült a fővárosi munkaerő-kínálat és nőtt az iparág szakemberigénye, úgy fordult a figyelem a vidéki nagyvárosok felé. Az önkormányzat pedig reagált az igényekre: a befektetésösztönző Szeged Pólus Fejlesztési Nonprofit Kft-n belül külön SSC-kre fókuszáló egység jön létre, mellette pedig az önkormányzat, az egyetem és helyi szolgáltatók 2015-ben megalakítja az SSC Szeged Programot.
A nemzetközi cégek megtelepedésében mérföldfőnek számított az EPAM megjelenése, amely jelentős számú informatikai fejlesztőt szívott fel, valamint a szintén a nemzetközi piacra dolgozó IT Services. Az utóbbi négy évben pedig a Villeroy, a Telenor, aztán a BP és idén pedig a Provident érkezett.
Az alföldi város számára a BP nagy fogás, Szeged felkerült a szektor térképére, a BP-n belül pedig a top 10 városba. A BP év elején kezdte meg a toborzást, jelenleg több mint 270-en dolgoznak az épületben. 2019-re 500-an 2020-ra pedig várhatóan 560-an lesznek. „Megnőtt az ssc-s döntéshozók érdeklődése a város iránt. Több tárgyalás folyamatban” – árulja el az alpolgármester konkrét nevek említése nélkül.
Vissza is hozza a munkaerőt
Az olajcég tavalyi bejelentése után rendezték közvetlenül a Szegedi Tudományegyetem állásbörzéjét. A BP standját szinte lerohanták az egyetemisták. Adódik a kérdés: nem viszi el a szektor a jól képzett, nyelveket beszélő munkaerőt a helyi vállalkozások elől? „Inkább azt tapasztaljuk, hogy piacot teremt, idevonz más településekről is munkavállalókat. Látunk példát arra is, hogy Budapestről költöznek vissza szegediek. Emellett az egyetemen végzőknek is lehetőséget ad a helyben való boldogulásra. Egy felmérés szerint a végzősök kétharmada szívesen marad Szegeden megfelelő munkalehetőség esetén” – teszi hozzá Nagy Sándor.
„Sopronban szereztem közgazdász diplomát, Pécsett HR-t, de visszajöttem Szegedre. Itt nőttem fel, itt érzem magam otthon, harmadik éve dolgozom az IT Servicesnek” – mondja Kiss Alexa, aki toborzóként új munkatársak felvételével foglalkozik.
Az IT Services Hungary a legnagyobb hazai IT-foglalkoztató (4500 fő) – budapesti központtal – a szegedi mellett pécsi és debreceni képviselettel. A Deutsche Telekom, mint anyavállalat, leányvállalatainak és ügyfeleinek nyújt különféle informatikai szolgáltatásokat például adattárház-szolgáltatás, alkalmazás- és szerverüzemeltetés, hálózatüzemeltetés, és fejlesztés.
A vállalat évről évre immáron a szegedi telephelyen is egyre nagyobb hozzáadott értékű munkákat végez. Jelenleg a szegedi iroda 160 munkatárssal működik, a tervek szerint a következő években évi 70-80 fővel bővül. Most is 30 féle pozícióra keresnek jelölteket csak Szegeden: informatikában jártas szakembereket, közgazdász és bölcsész diplomásokat egyaránt. Utóbbiak három-hat hónapos tréning után komoly informatikai pozíciót láthatnak el. Nagyon fontos szempont a magas szintű német vagy angol nyelvtudás, ugyanis nagyrészt külföldi ügyfelek számára történő szolgáltatásnyújtás képezi a mindennapi munka részét. A szegedi telephely részese több nagy nemzetközi projektnek.
Miért éppen Szeged? „Az emberek, a tehetségek miatt” – mondta lakonikusan a BP egyik vezetője az ünnepélyes megnyitón. A Dél-Alföld központja a második legnagyobb hazai egyetemi város 22 ezer hallgatójával, amely évente 400 közgazdászt, 1000 humán diplomást, közte 300 nyelvszakos bölcsészt bocsát ki. Nagy Sándor még a lakosok befogadó, toleráns attitűdjét emeli ki: A Tárki 2012-es kutatása szerint a magyarok 61 százalékát egyáltalán nem zavarja a külföldi tulajdonú cégek jelenléte, míg a felmérés szegedi része szerint az itteniek 91 százaléka vélekedik így.
Kulcsfontosságú a szolgáltató központok számára a megfelelő irodai ellátottság. Ebből a szempontból a vidéki városok messze Budapest mögött állnak. A szegedi önkormányzat közvetítőként segít beruházó és a vállalkozások között. A BP-nek például az új irodaház felépüléséig egy üresen álló belvárosi irodát bocsátott rendelkezésére 9 hónapra. Emellett a következő években várhatóan 40 ezer négyzetméter többségében A kategóriás irodát terveznek magánberuházók építeni a városban, a mostani 10 ezer négyzetméter mellé.
Mediterrán feeling és temérdek kerékpár
A gazdasági, humán és informatikai diplomások ittlétét emeli ki Nemcsók Levente, aki a Provident Pénzügyi Zrt. közel 100 fővel működő egységét vezeti. A pénzügyi szolgáltató cég kilenc adminisztrációs központból hozta létre az irodát, amely augusztustól működik teljes kapacitáson
Nincs ezzel másként Kiss Alexa (IT Services) sem. „Élhető város. Rengeteg a kulturális program, a fesztivál, nincs dugó, húsz percen belül bárhová el lehet érni, kerékpárral bejárható az egész város, mosolygós, közvetlen emberek élnek itt.” A cégek egyébként figyelnek a kerékpárral munkába járókra: a BP például 250 tárolóhelyet alakított ki az irodaházban, de az EPAM irodaházánál is több száz kerékpár sorakozott az alagsorban.
Ahogyan a külföldi befektetők, mi is tettünk egy próbát a város hangulatának felmérésére. (a befektetési döntéseknél ez is fontos szempont) A központban sétálva valóban érezni a nemzetközi közeget: a cukrászdák, kávézók tele a legkülönbözőbb bőrszínű és habitusú emberekkel – a fiatal egyetemistáktól a helyieken át a senior turistákig. Az utcák szélesek, a terek tágasak, az 1900 körüli épületek tekintélyt árasztanak. Új-Szegedről folyamatos a biciklis forgalom a Belvárosi-hídon át, az okmányiroda előtt pedig temérdek kerékpár, mintha Hollandiában járnánk.
SSC-s képzések egyetemistáknak
A Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karán két specifikus képzés is segíti a business service centerekbe igyekvőket. Az egyik az „SSC Basic course”, amelyen egyebek mellett ügyfélkezelést, kommunikációt tanulhatnak, az SSC-ben zajló folyamatokat ismerhetik meg a közgazdász hallgatók. A másik a „Bevezetés az SAP használatába”. Itt a résztvevők az üzleti folyamatok lekövetését sajátíthatják el a felhasználói felületen illetve üzletviteli esettanulmányokat oldhatnak meg az SAP vállalatirányítási rendszer alapvető funkcióinak megismerésével.
A városban már működő több kéttannyelvű iskola mellett idén szeptemberben nyitotta meg kapuit a Szeged International Primary School, ahol nemzetközi módszertan alapján kezdődött meg az oktatás, 5 évfolyamon. Nemcsak a külföldi menedzsment réteg, hanem a helyi lakosság igényeit is ki kívánják szolgálni.
Shared service centerek Szegeden
Nyitás | Cégnév | Szolgáltatás | Nyelvek | Jelenlegi létszám |
---|---|---|---|---|
2001 | DÉMÁSZ | számlázás, call center | magyar | 70-80 |
2006 | IT Services (Magyar Telekom | IT outsourcing | angol és német | 142 |
2008 | EPAM | informatika | angol | 360 |
2008 | LogMeIn | informatika | angol | 70-80 |
2008 | CAS Software | CRM megoldások (IT) | német/angol | nincs adat |
2010 | OCE | angol | nincs adat | |
2011 | Magyar Telekom | call center | magyar | 100 |
2013 | Villeroy & B (HMVH) | pénzügyi szolgáltatások | angol, orosz, ukrán, román, szerb | 20 |
2015 | Telenor | call center | magyar | 180 |
2015. dec. | Provident | hiteladminisztráció | magyar | 87 |
2016. szept. | BP | könyvelés, adó, beszerzés, HR, kereskedéstámogatás, ügyfélszolgálat | angol, német, francia, olasz, spanyol, lengyel | 270 |
Fotók: Karácsony Zoltán
Forrás: www.hrspirit.hu