2022-re elkészülhet a Szeged-Szabadka vasútvonal

2022-re elkészülhet a Szeged-Szabadka vasútvonal

A szakasz a Szeged-Szabadka-Baja vonal rehabilitációjának része, amelyen a felújítás után 160 km/h-s sebességgel közlekedhetnek majd a vonatok.

A Szeged-Szabadka vasútvonal felújítását, és annak várható 2022-es megnyitását jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. A miniszter a sajtótájékoztatón hangsúlyozta, hogy Szerbia és Magyarország között az összekötő kapcsot az itteni magyar nemzeti közösség alkotja.

A vasútvonal felújításával a két város és a két térség közelebb kerül egymáshoz, és 40 perc alatt el lehet majd jutni egyik városból a másikba.

Szeged és Szabadka között 2015 novemberében szűnt meg teljesen a vasúti forgalom, előtte már két hónapig szünetelt az utazás az illegális bevándorlók elleni védekezésül felhúzott magyar műszaki határzár felállítása miatt.

A két ország gazdasági és társadalmi, oktatási, illetve kulturális kapcsolatai szempontjából kiemelten fontos a vonal újranyitása. A vasút elsősorban a magyarlakta települések összeköttetését erősíti, de az egész térség gazdasági erejére is kedvezően fog hatni a jövőben.

Még tavaly ősszel zöld utat kapott a beruházás. Tavaly októberben Lázár János, a Szeged–Szabadka–Baja-vonal kialakításának koordinációjáért felelős kormánybiztos elmondta, hogy a magyar és a szerb kormány már zöld utat adott a beruházásnak, a magyar szakasz felújítása idén kezdődhet el.

A projekt Szerbia és Magyarország területét érintő vasútvonal fejlesztését célozza, a közel 100 kilométer hosszú vasútvonal a két ország határterületeinek fontos városai között teremt közvetlen kapcsolatot.

A történelmi vasútvonal infrastruktúrája mára erősen leromlott. A jelenleg hiányzó szakaszon, Szeged és Szabadka (Subotica) között kialakításra tervezett új korszerű pálya lehetőséget teremt a városok közötti közvetlen vasúti közlekedésre és a két ország határforgalmának javítására.

A Szabadka (Subotica)-Baja vasúti szakasz helyreállítása pedig hozzájárul a bácskai határtérség gazdasági kapcsolatainak erősítéséhez.

A feladat a Vajdaság Autonóm Tartomány Kormánya megbízásából készült, a tervezést a szerb Ces.COWI és a magyar TRENECON Kft. konzorciumi együttműködésben közbeszerzés alapján végezte el.

A tervezés részeként többek közt részletes megvalósíthatósági tanulmány készült a Szeged-Röszke-Horgos-Szabadka (Subotica)-Csikéria-Bácsalmás-Baja vasútvonal kialakítására. A tanulmányterv keretében forgalomszámlálást végeztek, és a helyzetértékelés alapján a várható forgalom alakulását modellezéssel becsülték meg.

A fejlesztésre váró szakasz.

A tanulmányban megfogalmazott koncepciók alapján elkészítették a Szeged-Röszke-Horgos-Szabadka vonalra az engedélyezési és tenderterv szintű komplex vasútépítési terveket. Emellett Szabadka-Csikéria-Bácsalmás-Baja vonalszakaszra a további fejlesztést megalapozó dokumentumok is készültek.

A tervezés magába foglalta a vasúti pályát (al- és felépítményekkel), az egyvágányú vasúti pályaszakasz villamosítását, a teljes biztosítóberendezés korszerűsítését, a távközlési munkákat, valamint a keresztező (szintbeli és különszintű) és párhuzamos közutak szükséges áttervezését.

Az infrastruktúra-fejlesztés révén az egyvágányú vasúti szakasz 160 km/óra sebességre alkalmas geometriával, az európai vasútvonalakra előírt átjárhatósági feltételeknek megfelelő paraméterekkel épülhet majd meg.

Forrás: www.magyarepitok.hu

Fotók: trenecon.hu