Pesa villamosok Szegeden: valóban Uniós kötöttpályás közlekedés

Pesa villamosok Szegeden: valóban Uniós kötöttpályás közlekedés

Több mint hat éve már, hogy a kilencpéldányos flottának köszönhetően Szeged végképp kihúzhatja magát, ha villamosokról van szó. Nem túlzás, a Pesák még évtizedekig meghatározzák a városképet – szerencsére. Ha már szerencse. A Tatrák kapcsán sorozatunk előző részében már megemlítettük: egyáltalán nem baj, hogy úgy alakult a flotta akkori frissítése, ahogy végül végbement. Most, illetve a 2000-es évek végén pedig egyáltalán nem volt „baj”, hogy Bydgoszczban úgy döntöttek, rendben van, hogy Varsót és más lengyel nagyvárosokat „elárasztunk” villamosokkal, de jó lenne átlépni a határt. Ebben „segített” Szeged: nekünk jól jött, hogy éppen megint volt egy nagy „árhullám”, nekik meg jól jött, hogy villamosokat akarunk vásárolni.

Nemzetközi porondon

Hogy ne legyenek ennyire sejtelmesek a fentiek: a kilenc szegedi Pesa villamos 16 millió euróba, azaz 4 milliárd 500 millió forintba került. Ez nagyon-nagyon kedvező árat jelent. Amikor 2009 októberében Tomasz Zaboklicki, a Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA cég elnöke és Botka László, Szeged polgármestere a szerződés aláírása után kezet fogott, akkor, ennek a megállapodásnak köszönhetően lépett ki a nemzetközi színtérre a Pesa.

Az új villamosok hat éve a városlakók szavazatai alapján lettek sárgák (fotók: Szabó Luca)

Megnézhettük, megfoghattuk

Több mint egy évvel az első példány átvétele előtt, 2010. szeptember 4. és 12. között „erre kanyarodott” egy Varsónak szánt villamos. A Széchenyi téren a Takaréktár utca felől állították ki az SZKT munkatársai. De nemcsak nézni lehetett, ki is lehetett próbálni, föl lehetett rá szállni, alaposan „körbenyüzsögték” a városlakók.
Akkortájt kétszáz példányos villamosgyártási megrendelése volt, csak Varsó 186 járművet rendelt tőlük, de Gdańskba is szereltek 35-öt. Mondhatni: elfért a gyártósoron Szeged kilenc villamosa, amelyekből az első 2011. szeptember 30-án, az utolsó 2012. május 23-án érkezett meg – a prototípust huszonnégy, az utolsó példányt harminckét hónapos szállítási határidővel gyártották le a lengyelek.

Mi akartuk ilyennek

Ekkor még csak azt tudtuk, hogy lesz kilenc ilyen szuper villamosunk. Ám a városvezetés úgy döntött, hogy még inkább a szegedieké a jármű, ezért a villamos színét szavazásra bocsátotta. Négy színterv (hagyományos, környezetbarát, modern, napfényes) közül lehetett szavazni, végül a napfényes futott be, így lett sárga-bézs-fekete színkombinációjú a villamos (egészen pontosan ezekkel a színekkel fújták le a szerelvényeket: RAL 1003, RAL 1015, RAL 9005).

Nekünk gyártották

A villamos kifejezetten Szegednek készült, olyannyira, hogy az eredeti 120Na típusjel 120Nb-re módosult, jelezve a „magyar specialitást”. Hogy a lengyelek mennyire belelkesültek, talán az is jelzi, hogy Csárdásnak hívták a villamost. A jármű száz százalékban alacsonypadlós, ötrészes, három forgóváza van, hat oldalajtóval és egy vezetőfülkével rendelkezik: 210-en utazhatunk rajta, közülünk negyvenketten tudnak leülni. Eddig mindenben egyezik a varsói villamosokkal.

A szegedi járművek belül szélesebbek a varsói testvéreiknél

Viszont a kocsiszekrény egy kicsit mégis más lett, elmaradt a lengyel villamosokon jellegzetes alsó behúzás, így a szekrény szélessége nagyobb, 2400 milliméter, az első és a hátsó ajtónál módosult a padló. És ami talán műszaki szempontból a legfontosabb: cseh hajtásrendszerrel van fölszerelve. Ez azért volt fontos annak idején, mert a Tatrákhoz hasonlóan így ugyanaz a gyártó, a Cegelec szállította ezeket a – mondjuk így, egyszerűen – alkatrészeket. Így ebből a szempontból a szegedi villamosflotta homogénnek tekinthető.

Kicsit ránk hozták a frászt

Elég sok mindent megéltek már a Pesák, volt, amelyik már karambolozott is. Sőt, az Európai ligeti végállomáson is volt egy szerencsétlen balesetük, amikor egy Tatra ütközött az egyik ott álló járműnek. Leginkább viszont 2013 áprilisában izzadtak miatta az SZKT szakemberei: a hónap végén visszatérő szoftveres meghibásodások miatt az összeset ideiglenesen kivonták a forgalomból néhány hétre. Az ajtók nyitásával-zárásával, illetve a fékekkel adódtak gondok. Végül Bydgoszczból, a gyárból jöttek segíteni, azóta ilyen komoly meghibásodás egyik járműnél sem fordult elő.

Elsőként a Pesákra szereltek föl bankkártyával működő jegykiadó automatát

Hozzánk idomultak

A villamosok elsősorban a város fővonalán a 2-esen járnak, ám egy jármű rendszeresen fölbukkan a 3-as vonalon is hétköznapokon. A segítséggel élők kérték, hogy a Huszár utcai önkormányzati irodák könnyebb megközelítése érdekében, ha teheti, állítson be a vonalra egy alacsonypadlós járművet az SZKT. A kerekesszékesek ugyanis így el tudnak jutni a Kálvária térig, ahonnan önállóan is meg tudják közelíteni a hivatalt. A kérést természetesen befogadta a közlekedési társaság.

Az ablakok nyithatók, de csak ha nem működik a klíma

De ezek a villamosok voltak azok, amelyeken először szállíthattunk kerékpárokat, és ezek voltak azok a járművek is, amelyekre először fölszerelték azokat a jegykiadó automatákat, amelyek érintős bankkártyával működnek. És ezek voltak azok a járművek is, amelyeknek kulccsal kellett bezárni az ablakait a legnagyobb kánikulában. Ugyanis még mindig nem tudtuk megtanulni azt, hogy a klíma nem működik rendesen, és nem tudja behűteni a szerelvényt, ha rendre kihúzzuk az ablakot. Emiatt egy időben elég sok klímapárti és azt ellenző utas reklamált. Ezt oldotta meg így az SZKT, odafigyelve egyúttal arra, hogy a légkondicionáló ne változtassa jégveremmé a villamosokat.

Garai Szakács László
Forrás: www.szeged.hu